Stichting PION

Bestuurslid Ine Stoltenborgh onderscheiden als Lid in de Orde van Oranje Nassau

Burgemeester Marriët Mittendorff van Heumen heeft vandaag 12 november ons bestuurslid Ine Stoltenborgh-Indorf de onderscheiding opgespeld waarmee zij Lid van de Orde van Oranje Nassau is geworden. Aanleiding hiervoor zijn de inspanningen die ze jarenlang en onvermoeibaar heeft gepleegd om aandacht te vragen voor de positie van de Indische Nederlanders die in de jaren 1945-1965 vaak noodgedwongen vanuit Indonesië repatrieerden naar Nederland.

Ine Stoltenborgh was het een doorn in het oog dat de geschiedenis en in het bijzonder het lot van Indische

Nederlanders tijdens de Japanse bezetting van Indië en in de jaren van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd 1945-1950, voor Nederlanders een blinde vlek was. Dat permanent vragen om aandacht voor achtergronden en geschiedenis van de Indische Nederlanders als integraal deel van de Nederlandse geschiedenis, heeft zij in Nijmegen en omstreken als geen ander gedaan. Vandaag vierde zij haar j12,5-jarig jubileum als bestuurslid van het IndoFilmcafé. Samen met familie, vrienden en vele geïnteresseerden deed ze dat in de juiste sfeer door de film Buitenkampers te zien, waarin zij zelf een duidelijk verhaal vertelt over hoe moeilijk Indische

Nederlanders het hadden die buiten de Japanse interneringskampen waren gebleven. Ine is een van de grondleggers van de jaarlijkse Indische herdenking in Nijmegen op 14 augustus en die in haar woonplaats Overasselt. Het bestuur van Stichting PION feliciteert Ine met de welverdiende onderscheiding en prijst zich gelukkig haar als bestuurslid te mogen hebben.

Herdenking 14 augustus 2016

De toespraken van Yvonne van Genugten, directeur Indisch Herinneringscentrum te Arnhem en Kartini Slaats, docente aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen, kunt u lezen door de pdf-bestanden te openen.

17 maart 2016 Wethouder Ben van Hees onthult in de nieuwe Nijmeegse buurt Batavia de straatnamen vernoemd naar Indische Nijmegenaren

En nu was het zover: in de nieuwe Nijmeegse wijk Batavia zijn de straatnamen onthuld vernoemd naar Indische Nijmegenaren en personen met binding met de stad zich in Indië of Indonesië verdienstelijk hebben gemaakt. De Indische gemeenschap die al ruim 60 jaar onzichtbaar in Nijmegen was ingeburgerd komt daarmee in de schijnwerpers. Terecht: Indische Nederlanders maken deel uit van de vaderlandse geschiedenis. Dat is te lang niet herkend of erkend. Om deze straten genoemd naar Indische Nijmegenaren kun je niet meer heen. Compliment voor Pieke Hooghoff, die we als redacteur mogen hebben, voor haar niet aflatende inzet en geduld om gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders te overtuigen de straten te noemen naar mensen uit de Indische gemeenschap die allen staan voor bijzondere en betekenisvolle verhalen. Die behoren ook tot de geschiedenis van Nijmegen en van Nederland.

Pieke Hooghoff, auteur van het boek Bandoeng aan de Waal, diende in 2007 haar voorstel (ondersteund door Stichting SARI en PION) in bij de gemeente. Deze nam na lang wikken en wegen een positief besluit begin 2015.

De straten staan in het nieuwbouwgebied Waalfront, bij de Weurtseweg en Laan van Oost Indië die langs de wijk loopt. De plaats van de wijk Batavia vlak bij de brug De Oversteek is heel geschikt, zo dicht bij een van de oudste locaties in onze stad.

De straten krijgen de namen van Indische Nijmegenaren die maatschappelijk of cultureel relevant zijn. Het gaat om de Wilhelm Linnemannstraat, Albert Trouwborststraat, Nono Wardenaarstraat, Ferry Portierstraat. Later komt nog het Bataviapark. Voor de later in 2016aan te leggen straten zijn de volgende straatnamen aangewezen: Jans Kloppenburgstraat, Jan Nieraethstraat, Jack Hompestraat.

Informatie over de Indische naamgevers op: www.indischhistorisch.nl en bij pieke@hooghoff.nl)

Op deze pagina vindt u informatie die eerder in 2016 op deze website is gepubliceerd. Naast de herdenking op 14 augustus hebben de bij PION aangesloten organisaties hun afzonderlijke activiteiten die ze graag op deze pagina met u willen delen.

Aangesloten organisaties PION

IndoFILMCafe