Archief

Op deze pagina staat een aantal momenten bewaard waarin PION een rol speelde of in beeld is geweest.

Herdenking 15 augustus 2023

Veel mensen hebben de herdenking bijgewoond. Naar schatting 240-250 zijn in het stadhuis geweest. De Indische bekende liederen als Terang bulan, Nina Bobo en Waarom huil je toch Nona Manis waren goed gekozen. Ze gaven deze editie van de herdenking een Indischer gevoel en sfeer, wat goed met het vertellen van de verhalen uit familiegeschiedenissen samenging, zelfs versterkten.

Historica, de Indische Yvette Kopijn hield een lezing waarin voor alle partijen aandacht en plaats was. Een inclusief verhaal. Ook zij gaf met het verhaal van haar familie niet alleen de persoonlijke noot mee maar verbond die met de grote historische gebeurtenissen waarin zij terechtkwamen. Ik vond het een goede lezing vooral door het pleidooi de verhalen te zoeken en te vinden, door te geven en vast te leggen. Als het ware een fundamentele bouwsteen daarmee gevend voor levend houden van het herinneren.

De zussen Wendy en Steffie de Haan vertelden over hun reizen naar Indonesië om hun wortels te vinden. Naast de herkenbare beschrijving en beleving over het land waar ze gedachten over hadden, maar niet aan den lijve (taal, klimaat, de mensen, de mentaliteiten) ondervonden toonden ze erg de emoties die die
reizen bij hen hadden teweeg gebracht. Ze merkten ineens deel uit te maken van een nieuwe gemeenschap (althans hun kijk op de eigen vertrouwde Indische omgeving) met een rijke achtergrond en verleden. Dat gaf nieuwe elementen aan hun mensbeelden en verbondenheid met de eigen Indische maar ook niet-Indische omgeving.

De Indisch-Molukse Nijmeegse familie Gentenaar was er met het eigen verhaal en vertegenwoordigd als drie generaties. Het was het verhaal over aanpassen in Nederland. Vooral ook voor gebrek aan interesse voor hun achtergrond en wie ze waren en wat ze hadden meegemaakt. Het Indische zwijgen dat meermalen ook bij de zussen De Haan ter sprake kwam, werd benoemd. Opa Gentenaar zweeg, opa Sopacua sprak.

Interview NOS-radio met comitélid Timo Hübner:

Jongeren hebben behoefte aan herdenken die bij hun generatie past

Herdenking 15 augustus 2022

Indië-herdenking zonder publiek en presentatie (On)gedeelde ervaringen. Indisch Cahier Nijmegen. Persoonlijke herinneringen aan de gevolgen van het einde van WOII in Nederlands-Indië

Het cahier is de weerslag van de inleidingen gehouden tijdens de jaarlijkse plechtigheid gecombineerd met uitvoerige portretten van

oorlogsgetroffenen of hun nabestaanden, dit gelardeerd met privé-archiefbeelden. Een mooi voorbeeld is dat van de Nijmeegse

Elsje Mulder die met haar moeder twee Japanse kampen overleefde maar haar jongere zusje verloor. Deze bundel is een fraai document

dat voor alle Nijmegenaren waarde heeft. De Indische en Molukse Nederlanders maken immers al meer dan 70 jaar deel uit van de stadsbevolking.

Daarom is de uitgave ook geschikt om in het regionaal onderwijs te gebruiken. Er zal dan ook een exemplaar worden aangeboden aan een groot aantal leerkrachten in het voortgezet onderwijs, tezamen met aanvullende informatie van PION,

als ingrediënt voor een zelf te organiseren themales.  Het eerste exemplaar wordt op 15 augustus in ontvangst genomen door burgemeester Hubert Bruls. Op die dag herdenkt Indisch Nederland het einde van de Tweede Wereldoorlog in Azië.

Titel:
(On)Gedeelde ervaringen. Indisch Cahier Nijmegen. Persoonlijke herinneringen aan de gevolgen van het einde van WOII in Nederlands-Indië

Door: Wim Hompe, Huub de Jonge, Gerda Lamers, Karen Portier
Uitgave: Stichting PION (Platform Indische Organisaties Nijmegen e.o.)
ISBN: 978-90-9034874-2
Cahiervorm, 96 bladzijden.

9 november 2019
Bestuurslid Peter van Riel ontvangt uit handen van burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, de zilveren Waalbrugspeld.

De Zilveren Waalbrugspeld is een onderscheiding voor mensen die zich minimaal 10 jaar op bijzondere wijze hebben ingezet voor de Nijmeegse samenleving. Burgemeester Hubert Bruls reikte deze onderscheiding op vrijdag 8 november uit aan Peter van Riel.
Indische Nederlander Peter van Riel heeft zich de afgelopen dertig jaar er voor ingespannen dat de gemeenschap van Indische Nederlanders in stad en regio een gezicht kreeg. Juist door hun geruisloos opgaan in de Nederlandse samenleving sinds hun komst in de jaren vijftig, bleven hun culturele en historische achtergronden voor hun ‘Medelanders’ nog zo onbekend. Op de Indische rijsttafel na dan.
Burgemeester Bruls herhaalde in zijn toespraak dat Peter van Riel een verbinder was zowel binnen als buiten de Indische gemeenschap.