Over PION

Een Indisch platform

Zo'n vijftien jaar geleden hebben Indische organisaties en activiteiten elkaar opgezocht. Ze wilden hun activiteiten
op elkaar afstemmen. Dat overleg noemde zich het Platform Indische Organisaties Nijmegen en omstreken, kortweg PION.

De deelnemende partijen hopen zo de Indische 'kleur' in de samenleving zichtbaar te houden.

De jaarlijkse herdenking op 15 augustus

De belangrijkste en bekendste activiteit is de herdenking op 15 augustus van Indische en niet-Indische slachtoffers. Met een vroegere Nijmeegse binding. Of via nabestaanden die hier wonen. Deze herdenkingsdag is de Indische
variant van de dodenherdenking op 4 mei. Tot 2021 was deze herdenking op 14 augustus. Dan hadden mensen gelegenheid op de 15e naar de landelijke herdenking in Den Haag te gaan.

De eerste 'Indische' herdenking vond plaats in 2006. PION blijft nadenken over vernieuwen van de herdenking. Hoe willen volgende generaties de herdenking oppakken en vormgeven? Vanaf 2022 is een nieuw comité aangetreden. De leden zijn Oscar Ekkelboom, Timo Hübner, Kartini Slaats en Laura van den Vrijhoef. Allen derdegeneratie Indisch en via hen zullen jongere generaties uitgenodigd worden de herdenkingen te bezoeken.